Eerste blog!

24 augustus 2018

Voorbereidingen

Vandaag over precies 8 dagen is het zover! Dan ga ik van 2 september 2018 tot 2 februari 2019 voor vijf maanden naar Tanzania. Hier ga ik mijn derde stagejaar voor verpleegkunde lopen. Ik heb er ontzettend veel zin in en kijk er erg naar uit.

Via deze blog wil ik jullie op de hoogte houden van wat ik allemaal beleef en hoe mijn stage verloopt! Daarnaast zal ik regelmatig nieuwe foto’s plaatsen. Ik probeer elke één à twee weken een nieuwe blog te posten. Naast de stage ga ik natuurlijk het echte Afrika ervaren! Ik ben van plan om verschillende excursies te maken en natuurlijk op safari te gaan om de Big 5 te gaan spotten. Ik verblijf in een vrijwilligershuis in de plaats Tengeru. Dit ligt naast Arusha. Vanuit die plaats gaan veel toeristen op safari naar de verschillende parken, zoals het bekende Serengeti. Daarnaast ligt de bekende berg Kilimanjaro op ongeveer 85 km afstand van Arusha.

Het ziekenhuis waar ik ga stagelopen heet het Meru District Hospital. Het ziekenhuis is opgedeeld in drie eenheden:
- De outpatient department(voor poliklinische behandelingen)
- De inpatient department(verloskunde, kinderafdeling, chirurgie, fysiotherapie, vrouwenafdeling, mannenafdeling)
- De afdeling supportive services(voor moeder/kind zorg, HIV-checks, fysiotherapie, TB- en oogkliniek).

Het ziekenhuis biedt zorg aan patiënten uit de directe omgeving van Arusha, maar ook uit meer afgelegen dorpen. Artsen van kleinere klinieken verwijzen patiënten door naar dit ziekenhuis. De meeste patiënten zijn financieel niet draagkrachtig en komen uit zeer arme families. Het ziekenhuis wordt vanuit de overheid aangestuurd en biedt de zorg aan patiënten gratis aan of tegen een kleine vergoeding als men dit wel kan bekostigen.

Naast het volgen van de blog kun je de bevolking en het ziekenhuis ook helpen door een gift te doen. Dit kan via de onderstaande link. Alle giften die worden gestort worden allemaal besteed aan medische materialen die het ziekenhuis zo hard nodig heeft. Ik schaf dit daar ter plekke aan, zodat de kosten lager liggen en er ook in de lokale apotheek wordt geïnvesteerd. Ook kan ik zien in het ziekenhuis wat het meeste nodig is. Het geld is maar één keer uit te geven en dit doe ik dan ook het liefst zo verstandig mogelijk!
Hoe groot of klein de gift ook is, het helpt allemaal bij het steunen van de lokale bevolking.
Via deze blog zal ik dan ook laten weten wat er met het geld gekocht is en waar dit is terecht gekomen in het ziekenhuis.
Bedankt voor je steun en leuk dat je mij volgt!

Link voor donaties: https://www.doneeractie.nl/help-het-meru-district-hospital/-28879

Groetjes,
Romy